Ośrodek Pomocy Społecznej w Namysłowie

 

Podstawa prawna:

1) Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2220 z późn. zm);

2)    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 lipca 2018r. w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny i specjalny zasiłek opiekuńczy, wysokości świadczeń rodzinnych oraz wysokości zasiłku dla opiekuna (Dz.U. z 2018r., poz. 1497),

3)    Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 2017r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o przyznanie świadczeń rodzinnych oraz zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku, zaświadczeniach i oświadczeniach o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych (Dz.U. z 2017r., poz.1466)

 

Rodzaje świadczeń:

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka czyli tzw. „becikowe”

"Becikowe" przysługuje z tytułu urodzenia się żywego dziecka w wysokości 1.000,.. zł na jedno dziecko. Może zostać przyznane matce lub ojcu, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka. Wniosek o jego wypłatę składa się w terminie 12 miesięcy od dnia narodzin dziecka, a w przypadku gdy wniosek dotyczy dziecka objętego opieką prawną, opieka faktyczną albo dziecka przysposobionego - w terminie 12 miesięcy od dnia objęcia dziecka opieką albo przysposobienia, nie później jednak niż do ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Wniosek złożony po terminie organ właściwy pozostawia bez rozpoznania.

Warunkiem przyznania świadczenia jest nieprzekroczenie kryterium dochodowego w kwocie 1.922,00 zł. na osobę. Podstawą do obliczenia kryterium dochodowego od 1 listopada 2019 roku są dochody za rok 2018. 

Jakie dokumenty:

·      Wypełniony wniosek o ustalenie prawa do jednorazowej zapomogi

·      Zaświadczenie wystawione przez lekarza lub położną potwierdzające pozostawanie kobiety pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu; wymóg dotyczy tylko biologicznych rodziców dziecka,

·      Dokument potwierdzający datę przysposobienia dziecka, datę objęcia dziecka opieką prawną lub faktyczną (np. kopia postanowienia sądowego - oryginał do wglądu lub zaświadczenie) - dot. wyłącznie dziecka przysposobionego lub objętego opieką prawną,

 

Jeżeli członek rodziny prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o dochodzie za rok 2018.

Ośrodek Pomocy

 
Projekt  "Bliżej rodziny i dziecka - wsparcie rodzin przeżywających problemy opiekuńczo - wychowawcze oraz wsparcie pieczy zastępczej - II edycja"  jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 -2020, Oś priorytetowa VIII - Integracja Społeczna. Projekt jest komplementarny z inicjatywami zaplanowanymi w ramach programu Specjalna Strefa Demograficzna tzw. inicjatywy wspierające pn. Wspieramy rodzinę.

Termin realizacji projektu: 01.05.2018 r. - 30.04.2021 r.

Cel główny projektu:
Zwiększenie dostępu do usług społecznych świadczonych w województwie opolskim na rzecz rodzin przeżywających problemy opiekuńczo-wychowawcze oraz pieczy zastępczej, które pozwolą wyeliminować deficyty lub dysfunkcje ww. grup oraz profilaktycznie przeciwdziałać ich marginalizacji.

Główne problemy, na które odpowiada ww. projekt to:
•niewystarczająca ilość usług świadczonych na rzecz ww. rodzin,
•niewystarczająca ilość usług świadczonych na rzecz wychowanków pieczy zastępczej,
•niewystarczająca ilość usług świadczonych na rzecz osób sprawujących pieczę i młodzieży usamodzielniającej,
•potrzeba rozwoju działań prowadzących do odejścia od opieki instytucjonalnej. 

Wsparciem objęte zostaną osoby i rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, jak również otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, wyłącznie z terenu województwa opolskiego. 


W ramach projektu będą realizowane 2 typy działań: na rzecz wsparcia rodziny przeżywającej problemy opiekuńczo-wychowawcze oraz wsparcie pieczy zastępczej.

Ww. projekt będzie realizowany w partnerstwie z Opolskim Centrum Demokracji Lokalnej FRDL z siedzibą w Opolu, Fundacją "Harmonia Życia" w Opolu oraz w partnerstwie z podmiotami należącymi do sektora finansów publicznych, tj. powiatami: Opolskim, Głubczyckim, Krapkowickim, Strzeleckim, Kędzierzyńsko-Kozielskim, Nyskim, Prudnickim, Namysłowskim, gminami: Strzeleczki, Paczków, Dąbrowa, Prószków, Namysłów, Zawadzkie, Ujazd, Praszka.


Opis działań planowanych do realizacji w projekcie przez gminę Namysłów:
Gmina Namysłów, której realizatorem projektu jest Ośrodek Pomocy Społecznej w Namysłowie występuje w projekcie jako partner Nr 10.  

Realizator projektu odpowiedzialny jest za wykonanie zadania, które zakłada: kompleksowe wsparcie rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze w Gminie Namysłów.
W ramach projektu mają zostać osiągnięte następujące wskaźniki:

Nazwa wskaźnika

Jednostka miary

Wartość docelowa

Liczba dzieci korzystających z usług wsparcia rodziny w ramach działań prewencyjnych mających ograniczyć ich umieszczanie w pieczy zastępczej

osoby

25

Liczba rodzin wspieranych w ramach działań prewencyjnych – objętych pomocą asystenta rodziny

 

osoby

 

15

Liczba osób objętych usługami społecznymi w interesie ogólnym w programie

osoby

50

Liczba rodzin wspieranych w ramach działań prewencyjnych mających ograniczyć umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej

sztuka

15

W ramach zadania 17 zostanie utworzone  Centrum Wsparcia Rodziny, które zapewni kompleksowe wsparcie rodzinom przeżywającym  problemy opiekuńczo-wychowawcze. W ramach CWR zostanie zatrudniony: asystent rodziny, psycholog, mediator  oraz prawnika.


Celem zadania będzie  zwiększenie szans na  reintegrację rodzin biologicznych z terenu Gminy Namysłów, przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo- wychowawczych poprzez: konsultacje i poradnictwo specjalistyczne, terapię rodziny i mediacje, pomoc prawną, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego, organizację dla rodzin spotkań, mających na celu wymianę ich doświadczeń oraz zapobieganie izolacji.


Wartość ogółem projektu: 11 926 626,58 zł, w tym wkład UE: 10 137 632,59 zł, wkład krajowy: 594 008,99 zł, wkład własny: 1 194 985,00 zł.

 

 

 

Ośrodek Pomocy Społecznej nawiązuje liczne kontakty i współpracę z instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi Kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, pracodawcami, stowarzyszeniami, które, podobnie jak nasz ośrodek, działającymi w szerszym obszarze polityki społecznej.

Współpracujemy z:

  • Powiatowym Urzędem Pracy w Namysłowie odnośnie: wdrożenia i korzystania z Samorządowej Elektronicznej Platformy Informatycznej SEPI, celu zapewnienia sprawnej wymiany informacji dotyczących osób bezrobotnych i poszukujących pracy, zarejestrowanych w PUP w Namysłowie i korzystających jednocześnie z pomocy OPS w Namysłowie, wobec których podejmowane są działania aktywizujące (art. 50 ust. 2 i 3). Współpraca pomiędzy OPS a PUP daje wymierne korzyści wobec osób, dotkniętych bezrobociem, biedą i zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  • Chrześcijańską Misją Pomocy Osobom Uzależnionym w Bielawie, odnośnie udzielanie pomocy osoba uzależnionym,
  • Kołem Brzeskim Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta w Pępicach odnośnie udzielanie pomocy bezdomnym,
  • Śląską Fundacją Błękitny Krzyż, z siedzibą w Bielsku Białej, w zakresie bezpłatnej pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem oraz członkom ich rodzin,
  • Zakładem Wodociągów i Usług Komunalnych "EKOWOD" Spółka z o.o. - odnośnie przewozu osób bezdomnych do schronisk,
  • Firmą Tomasz Mazur "SERWIS KADR" z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim w sprawie świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych,
  • Firmą Telemedia s.c. z siedzibą w Zagruszanach w sprawie świadczenia usług opiekuńczych,
  • Komendą Powiatową Policji w Namysłowie w zakresie wymiany informacji o mieszkańcach Gminy, którzy wymagają bądź wsparcia finansowego czy poradnictwa z OPS (zgłaszają dzielnicowi) bądź zwrócenia większej uwagi na funkcjonowanie rodziny lub wydanie opinii w tej sprawie (pracownicy socjalni),
  • Namysłowskim Stowarzyszeniem Trzeźwościowym - zakresie kierowania podopiecznych na spotkania z terapeutą gdzie uzyskują informację o konsekwencjach picia alkoholu i używania środków chemicznych, oraz o skutecznych sposobach radzenia sobie ze skutkami takich zachowań,
  • Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Bielickie odnośnie udzielanie pomocy bezdomnym.

Ośrodek Pomocy Społecznej rokrocznie włącza się w ogólnopolski projekt pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, realizowany przez Stowarzyszenie Wiosna - Szlachetna Paczka poprzez pomoc w nawiązaniu kontaktu wolontariusz - podopieczny.

Dokumenty do pobrania:

Świadczenia pieniężne są wypłacane w terminach zgodnych z poniższą tabelą w miesiącu październiku 2016

Lp. Rodzaj świadczenia Data rozpoczęcia Data zakończenia
1 Dodatki mieszkaniowe 5 dnia m-ca 17 dnia m-ca
2 Dodatek energetyczny 9 dnia m-ca 20 dnia m-ca
3 Zasiłki celowe 9 dnia m-ca
20 dnia m-ca
20 dnia m-ca lub do wypłaty ostatniego zasiłku
30 dnia m-ca lub do wypłaty ostatniego zasiłku
4 Zasiłek celowy na żywność

 od 23 dnia m-ca

30 dnia m-ca lub do wypłaty ostatniego zasiłku

5 Świadczenia rodzinne wraz z zasiłkami od 23 dnia m-ca do 30 dnia m-ca
6 Zasiłki okresowe od 27 dnia m-ca do 30 dnia m-ca
7 Zasiłki stałe od 27dnia m-ca do 30 dnia m-ca

 

Dodatek mieszkaniowy jest formą pomocy dla osób, które mają trudności w wnoszeniem bieżących opłat mieszkaniowych.

Komu przysługuje świadczenie?

Dodatek mieszkaniowy jest formą pomocy przeznaczoną dla osób spełniających łącznie poniższe trzy warunki:

·      posiadają tytuł prawny do lokalu;

·      zamieszkujących lokale mieszkalne spełniające kryterium metrażowe,

·      spełniających kryterium dochodowe.

Kryterium tytułu prawnego do lokalu

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

·      najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych;

·      osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;

·      osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach, stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;

·      innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;

·      osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.

Kryterium metrażowe

Kryterium metrażowe uzależnione jest od liczby osób zamieszkujących w lokalu mieszkalnym.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż 30% (lub 50% pod warunkiem, że udział pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%).

Wartości powierzchni normatywnej dla lokali w zależności od liczby osób zamieszkujących w tych lokalach przedstawia poniższa tabela.

Liczba osób zamieszkujących w lokalu

Powierzchnia normatywna

Powierzchnia normatywna + 30%

1 osoba

35 m2

45,5 m2

2 osoby

40 m2

52,0 m2

3 osoby

45 m2

58,5 m2

4 osoby

55 m2

71,5 m2

5 osób

65 m2

84,5 m2

6 osób

70 m2

91,0 m2

W przypadku zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

Do obliczania dodatku ustawa przewiduje możliwość przyjęcia zwiększonej o 15 m2 powierzchni normatywnej lokalu mieszkalnego z uwagi na zamieszkiwanie w lokalu:

·      osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim,

·      osoby niepełnosprawnej, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. 

Kryterium dochodowe

Za gospodarstwo domowe w przypadku dodatku mieszkaniowego rozumie się wszystkie osoby mieszkające w lokalu.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje jeżeli średni miesięczny dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego, w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury obowiązującej w dniu złożenia wniosku w gospodarstwie jednoosobowym (od 1.03.2019 r. jest to kwota 1925,00 zł) oraz 125% tej kwoty na osobę w gospodarstwie wieloosobowym (od 1.03.2019 r. jest to kwota 1375,00 zł).

Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Do celów obliczania dodatku do dochodu zalicza się m. in. zasiłki dla bezrobotnych, świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych, renty, emerytury, dodatki kombatanckie, stypendia studenckie i z PUP, alimenty, jednorazowe odprawy, nagrody jubileuszowe, trzynastki, świadczenia z funduszu socjalnego, świadczenia przedemerytalne, świadczenia z tytułu rodziny zastępczej , zasiłki rodzinne wraz z dodatkami, zasiłki pogrzebowe, wynagrodzenia za pracę, wynagrodzenia z umów o dzieło, wynagrodzenie z umów zlecenia, darowizny, dochody ze sprzedaży ruchomości i nieruchomości, itp.

Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów wyrażonej w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 hektara przeliczeniowego ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Przeciętny dochód z pracy indywidualnych gospodarstw rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2018r. wynosił 2715,00 zł.

Do dochodu nie wlicza się: świadczeń pomocy materialnej dla uczniów; dodatków dla sierot zupełnych; jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka; dodatku z tytułu urodzenia dziecka; pomocy w zakresie dożywiania; zasiłków pielęgnacyjnych; zasiłków okresowych z pomocy społecznej; jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej; dodatku mieszkaniowego; zryczałtowanego dodatku energetycznego; świadczenia pieniężnego i pomocy pieniężnej, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych; jednorazowy dodatek pieniężny dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2016 r.; świadczenia wychowawczego; dodatku wychowawczego; dopłaty do czynszu, o której mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania, świadczenia pieniężnego przyznawanego na podstawie art.9 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski.

Wymagane dokumenty:

·      wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę lokalu

·      dokument - wystawiony przez zarządcę lokalu bądź osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny - potwierdzający wysokość opłat za lokal (w rozbiciu na składniki);

·      deklaracja o dochodach za okres pełnych trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku

·      dokumenty - na podstawie których wypełniono deklarację o wysokości dochodów - potwierdzające wysokość dochodów wszystkich osób zamieszkujących lokal z trzech pełnych miesięcy kalendarzowych, poprzedzających datę złożenia wniosku, np.:

·      zaświadczenie zakładu pracy o dochodach

·      odcinki renty/emerytury lub zaświadczenie z ZUS;

·      w przypadku otrzymywania alimentów - wyrok sądu (w wysokości zasądzonej) lub zaświadczenie od komornika (w przypadku otrzymywania alimentów w wysokości niższej niż zasądzona lub otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego) lub oświadczenie (w przypadku otrzymywania alimentów dobrowolnych lub których egzekucja nie jest prowadzona przez komornika);

·      uczniowie/studenci – zaświadczenie ze szkoły lub uczelni o wysokości uzyskanych stypendiów lub świadczeń z tytułu praktyk zawodowych;

·      oświadczenie o wysokości dochodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej

·      zaświadczenie o powierzchni gruntów wyrażonej w hektarach przeliczeniowych lub decyzja o naliczeniu podatku od nieruchomości rolnej;

·      osoby pełnoletnie nie posiadające ww. źródeł utrzymania składają oświadczenie

·      jeżeli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację centralnego ogrzewania, ciepłej wody lub gazu przewodowego należy dostarczyć rachunek za ostatni okres rozliczeniowy zawierający cenę 1 kWh energii elektrycznej dostarczanej do zajmowanego lokalu;

·      jeśli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim należy dostarczyć orzeczenie o niepełnosprawności oraz dokument potwierdzający poruszanie się osoby na wózku inwalidzkim (np. zaświadczenie lekarskie)

·      jeśli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, należy dostarczyć orzeczenie o niepełnosprawności, w którym orzeczono o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

 

Dodatkowe informacje:

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Dodatek nie może być wyższy od 70 % wydatków na powierzchnię normatywną lokalu oraz nie może być niższy od 2% najniższej emerytury obowiązującej w dniu wydania decyzji. Obecnie jest to kwota 22,00 zł.

W sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego organ ma prawo przeprowadzić wywiad środowiskowy. Pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy może zażądać od wnioskodawcy oraz od innych członków gospodarstwa domowego złożenia, oświadczenia majątkowego. Odmowa złożenia powyższego dokumentu przez wnioskodawcę lub którąkolwiek z osób zamieszkujących w lokalu stanowi podstawę do wydania decyzji odmawiającej przyznania dodatku mieszkaniowego.

Wypłatę dodatku wstrzymuje się, jeżeli osoba, której dodatek przyznano, nie opłaca na bieżąco różnicy ponad przyznany dodatek.

Dodatek mieszkaniowy wypłacany jest w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Świadczenie jest przekazywane przelewem na konto zarządcy domu, natomiast ryczałt na zakup opału do rąk wnioskodawcy, a na prośbę wnioskodawcy dodatek mieszkaniowy jest przekazywany w całości (wraz z ryczałtem) na konto zarządcy domu.

Wydatkami poniesionymi przez osobę ubiegającą się o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie stanowią wydatki poniesione z tytułu: ubezpieczeń, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, opłat za gaz przewodowy i energię elektryczną dostarczane do lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) na cele bytowe.

Dokumenty, na podstawie których wypełniono deklarację o wysokości dochodów wnioskodawca ma obowiązek przechowywać przez 3 lata.

 

Podstawa prawna:

·      ustawa z dn. 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 2133);

·      rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków  mieszkaniowych (Dz. U. nr 156, poz. 1817 ze zm.);

·      rozporządzenie Ministra Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzania wywiadu (Dz. U. z 2013 r. poz. 589).

 

Dokumenty do pobrania:

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, która ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna wspiera ich w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej jest również zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym przez podejmowanie działań zmierzających do usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.

Do zadań Ośrodka Pomocy Społecznej należy:

  • zaspakajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka,
  • podejmowanie działań prowadzących do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu trudnych sytuacji życiowych,
  • podejmowanie współpracy z organizacjami społecznymi, kościelnymi, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w realizacji pomocy społecznej,
  • podejmowanie działań w zakresie rozwiązywania problemów patologii społecznej,
  • realizowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 21.06.001r od dodatkach mieszkaniowych (DZ.U.Nr 71, poz. 734),
  • wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie wykonywanych zadań na podstawie udzielonych upoważnień.

Wywiad środowiskowy przeprowadza się w terminie 14 dni od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej, wystąpienia z wnioskiem o wydanie decyzji potwierdzającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, zwrócenia się sądu lub starosty o wydanie opinii w celu ustanowienia rodziny zastępczej w związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie ustanowienia rodziny zastępczej albo otrzymania orzeczenia sądu o umieszczeniu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu interwencyjnego, socjalizacyjnego lub rodzinnego, a także powzięcia informacji o przemocy w rodzinie.

W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się w terminie 2 dni od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia.

Pracownik socjalny przeprowadzając wywiad, bierze pod uwagę indywidualne cechy, sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby samotnie gospodarującej lub osób w rodzinie, mogące mieć wpływ na rodzaj i zakres przyznawanej im pomocy.

Na podstawie przeprowadzonego wywiadu pracownik socjalny dokonuje analizy i oceny sytuacji danej osoby lub rodziny i formułuje wnioski z niej wynikające stanowiące podstawę planowania pomocy.

Wymagane dokumenty

Poniżej przedstawiamy listę dokumentów, których może żądać pracownik socjalny podczas przeprowadzania wywiadu środowiskowego. Należy pamiętać o tym, że ustalenie niezbędnych dokumentów należy do pracownika socjalnego i ich rodzaj zależy od indywidualnego przypadku. Sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby lub rodziny ustala się na podstawie następujących dokumentów:

  1. Dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
  2. Skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia dziecka (do wglądu) - w przypadku gdy dziecko nie figuruje w dowodzie osobistym opiekuna prawnego.
  3. Dokumentów określających status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. Decyzji właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego.
  5. Orzeczenia komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenia lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenia komisji lekarskiej.
  6. Orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
  7. Zaświadczenia pracodawcy o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierającego informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe.
  8. Zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierającego informacje o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe.
  9. Zaświadczenia pracodawcy o okresie zatrudnienia, w tym o okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne, oraz o okresach nieskładkowych.
  10. Dowodu otrzymania renty lub emerytury, zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego.
  11. Zaświadczenia urzędu gminy o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych.
  12. Zaświadczenia wystawionego przez szkołę potwierdzającego kontynuowanie nauki w gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej, szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej.
  13. Decyzji starosty o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, stypendium, dodatku aktywizacyjnego albo zaświadczenia o pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych lub poszukujących pracy.
  14. Decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o ustaleniu kapitału początkowego.
  15. Zaświadczenia Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzającego zobowiązanie do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników.
  16. Zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zadeklarowanej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.
  17. Zaświadczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 7 i 8 ustawy, wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
  18. Oświadczenia o uzyskaniu dochodu, o którym mowa w art. 8 ust. 11 i 12 ustawy.
  19. Zaświadczenia lub decyzji organów przyznających świadczenia pieniężne.
  20. Oświadczenia o stanie majątkowym.

Ważna informacja

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 17 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 208 poz.1311) pracownik socjalny może żądać innych dokumentów niż wymienione powyżej w przypadku, gdy wymagają tego okoliczności sprawy mające wpływ na prawo do świadczeń.

Dodatek energetyczny

Dodatek energetyczny przysługuje odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej.

Komu przysługuje świadczenie?

Za odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej uważa się osobę, której przyznano dodatek mieszkaniowy, która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej.

Wysokość dodatku energetycznego obowiązująca od dnia 1 maja 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r. dla gospodarstwa domowego:

·      prowadzonego przez osobę samotną wynosi 11,37 zł/miesiąc;

·      składającego się z 2 do 4 osób wynosi 15,80 zł/miesiąc;

·      składającego się z co najmniej 5 osób wynosi 18,96 zł/miesiąc.

 

Wymagane dokumenty:

·      wniosek o przyznanie zryczałtowanego dodatku energetycznego (pobierz druk)

·      kopia umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym. 

 

Podstawa prawna:

·      ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 755 ze zm.);

·      obwieszczenie Ministra Energii z dnia 11 kwietnia 2019 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r. (M. P. z 2019 r. poz. 402);

·      Uchwała Nr 128/VIII/19 Rady Miejskiej w Namysłowie z dnia 24 września 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę zryczałtowanego dodatku energetycznego

 

 

Copyright © 2009 Ośrodek Pomocy Społecznej w Namysłowie. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona internetowa używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.